Hoe zet jij mensen in de leerstand? 10 Groeimindset-vergroters!

Groei-mindset vergroten

Je hebt vast al eens gehoord van de fixed en de groeimindset? Zo niet, lees dan eerst deze blog, dan praat ik je snel bij. Veel professionals die kennis hebben genomen van deze boeiende theorie van Carol Dweck willen haar in de praktijk brengen en lopen dan tegen de volgende vragen aan: Hoe zorg ik…

Continue Reading →

De deelnemer die wilde vertrekken

Laatst mocht ik een groep auditoren op een groot ROC trainen in waarderende gespreksvoering. Kritisch publiek, natuurlijk. Docenten zijn al bovengemiddeld kritisch ten aanzien van onderwijs, maar als ze er dan ook nog voor kiezen om andere docenten te gaan auditen… dat zegt wel iets. Nu heb ik veel met onderwijs en kan ik ook…

Continue Reading →

Hoe visueel train jij?

breinvriendelijk visueel trainen

‘Schat, je was toch zo visueel ingesteld?’ Zo plaagt mijn vrouw me vaak als ik weer eens iets niet kan vinden in huis. En ze heeft een punt. Maar feitelijk is iederéén visueel ingesteld! Wist je al dat ons visuele zintuig meer brein-capaciteit gebruikt dan alle andere zintuigen bij elkaar? Dit plaatje maakt dat in…

Continue Reading →

Trainen als een goochelaar

Train als een goochelaar

Kijk jij ook graag naar moderne goochelaars, zoals Victor Mids, Rob en Emiel en Dynamo? Mijn kinderen en ik zijn er gek op! En die liefde bestaat al sinds mijn lagere schooltijd. Net als Victor stond ik als kind ook al voor de klas te goochelen. Ik opende bijvoorbeeld een banaan die al in plakjes…

Continue Reading →

10 manieren waarop je film kunt inzetten (met linkjes erbij)

filmfragmenten voor trainers

Je bent trainer en natuurlijk laat je dan weleens een filmpje zien. Ter lering of ter vermaeck. En de meeste groepen zijn er dol op: even wat anders, even onderuit. Maar wist je dat je filmfragmenten op talloze manieren in kunt zetten? In dit blog lees je 10 manieren en bij elke manier vind je een…

Continue Reading →

Wat is jouw Marshmallow?

Marshmallow-test

Wat is jouw Marshmallow? Dit is de centrale vraag in het nieuwe boek IK2 van Margriet Sitskoorn. Voor wie haar nog niet kent: zij is hoogleraar klinische neuropsychologie, veelgevraagd spreker en auteur van o.a. ‘Het maakbare brein’. Met haar vraag doelt zij op het beroemde experiment uit de jaren 60 waarbij kinderen een marshmallow kregen…

Continue Reading →

10 tips voor meer humor in je training!

Humorvolle bok

Moet je dat eigenlijk wel willen, meer humor in je training? Onlangs vond er een discussie plaats op LinkedIn over de vraag: Hoe gebruik jij humor in je trainingen? Er kwamen heel veel reacties, maar eentje sprong er uit. Chris Bos zei: “Ik doe nooit aan humor. Het leven is namelijk niet om te lachen…

Continue Reading →

10 alternatieven voor PowerPoint

Niet zo breinvriendelijke presentatie

Ben jij ook weleens bekogeld met te veel PowerPoint bullets? Zo ja, dan weet je hoe saai dit is. Het is alsof je mee-kijkt met de spiekbrief van de trainer… Een nogal lange spiekbrief Gelukkig kan het anders en in dit blog lees je hoe. Natuurlijk wil je als trainer soms wat informatie overdragen. Je…

Continue Reading →

Train jij al SCARF-proof?

SCARF? Sjaal? Wat heeft dat met trainen te maken? Dat je sjaaltje goed zit? Nee, SCARF is een model dat je als trainer anno 2015 moet kennen. Ene David Rock interviewde vele neuro-wetenschappers en ontdekte een duidelijk patroon in wat zij vertelden. Hierop baseerde hij het SCARF-model, met als doel om managers meer handvatten te…

Continue Reading →

TED voor Trainers

Breinvriendelijk presenteren met TED

Hoe zou het zijn als je als trainer presentaties geeft als een TED-spreker? Als ze net zo kort, pakkend en memorabel waren? Wat zou dat betekenen voor de betrokkenheid en motivatie van je deelnemers tijdens de rest van de training? Net als TED-sprekers wil je de aandacht van je publiek vangen én vasthouden. En het…

Continue Reading →

Page 2 of 3