Hoe zet jij mensen in de leerstand? 10 Groeimindset-vergroters!

Groei-mindset vergroten

Je hebt vast al eens gehoord van de fixed en de groeimindset? Zo niet, lees dan eerst deze blog, dan praat ik je snel bij.

Veel professionals die kennis hebben genomen van deze boeiende theorie van Carol Dweck willen haar in de praktijk brengen en lopen dan tegen de volgende vragen aan:

  • Hoe zorg ik dat de mensen of kinderen met wie ik werk een groei-mindset krijgen?
  • Hoe zorg ik dat zij durven experimenteren met nieuw gedrag en niet zo bang zijn om te falen?
  • Kortom: hoe zorg ik dat zij zich leerbaar opstellen?

Als je dit herkent lees dan vooral verder, want in dit blog deel ik 10 eenvoudige dingen die je kunt doen om ter plekke de groei-mindset van je leerlingen, trainees, of coachees te vergroten. Het goede nieuws is namelijk dat deze mindsets echt veranderbaar zijn. Dat blijkt uit onderzoek, maar is ook mijn eigen ervaring.

Toen ik 18 was wilde ik gitaar leren spelen en ik dacht werkelijk dat ik daar al te oud voor was. Toen ik 40 werd besloot ik te starten als zelfstandig ondernemer en wat ik sindsdien leerde en nog steeds leer is te veel om op te noemen, maar het voelt bijna als een tweede jeugd… (o:

Affijn, hier komen de 10 groeimindset-vergroters:

1.      Vertel over de twee mindsets

Als je de tijd hebt kun je wat uitleg geven over de fixed en de groei-mindset. Als je minder tijd hebt kun je dit terloops noemen en mensen voorzien van een linkje naar leuke, toegankelijke info hierover zoals een animatie of een blog. Hier vind je beide en lees je hoe ik de twee mindsets uitlegde aan mijn zoon van 7.

2.      Nodig mensen expliciet uit om fouten te maken

Dit doe ik bij elke groep waaraan ik training geef: mensen expliciet uitnodigen om te experimenteren met nieuwe vaardigheden en dus ook om fouten te maken. Vaak voeg ik daar aan toe dat ik dat dan zelf ook zal doen… Vervolgens vraag ik iedereen of we met elkaar een klimaat kunnen scheppen waarin dit volkomen oké is. Vaak zie ik mensen ter plekke ontspannen en ik heb nog nooit iemand horen zeggen: ‘duh, dat spreekt toch voor zich?’

3.      Durf zelf openlijk te falen

Een andere manier om de groei-mindset te stimuleren is deze zelf voor te leven. Dit kun je doen door ontspannen of zelfs met humor om te gaan met de dingen die tijdens de training misgaan, door  openlijk te leren van ‘fouten’, door zelf open te staan voor feedback en door te vertellen hoe je zelf met eerdere ‘mislukkingen’ bent omgegaan. Het leuke is dat je hier zelf ook minder perfectionistisch van wordt… je faalmomenten krijgen een prachtig, nieuwe betekenis: je helpt de ander om ontspannen te leren!

4.      Vertel over brein-plasticiteit

Weten dat je brein tot op hoge leeftijd nieuwe verbindingen kan aanmaken en dus kan leren is zeer motiverend. Uit onderzoek blijkt dat leerproblemen hierdoor afnemen.

5.      Gebruik helpende metaforen

Tijdens een training in motiverende of oplossingsgerichte gespreksvoering krijg ik de meeste mensen wel geïnspireerd in de zin dat ze graag willen leren wat ik ze aanbied, maar al snel komt er ook een soort frustratie dat het niet meteen lukt. Een metafoor die ik dan vaak gebruik is het halen van je rijbewijs. Iedereen weet dat je pas leert rijden op de weg. Tijdens de training haal je je rijbewijs en daarna komt het aan op kilometers maken.

Een andere is het leren spelen van een muziek instrument. Soms oefen je noodzakelijke deelvaardigheden die dan wat kunstmatig aanvoelen. Dat kun je vergelijken met het oefenen van toonladders. Ze horen erbij, maar niemand gaat ooit het podium op om zijn toonladders te laten horen…

6.      Geef proces-complimenten in plaats van eigenschaps-complimenten

Eigenschaps-complimenten, zoals  e geven makkelijk complimenten zoals: Wat ben jij creatief, slim, een doorzetter! Helaas stimuleren deze zgn. eigenschapscomplimenten een fixed mindset, want je plaatst iemand op een voetstuk waar hij daarna liever niet meer vanaf wil. Daardoor zal hij minder uitdagingen aangaan om dat compliment waardig te blijven.

Zeg liever: Wat heb je dat creatief / slim aangepakt. Hoe deed je dat? Of: Hoe lukt het jou om zo geduldig vol te houden? Met deze proces-complimenten stimuleer je een groei-mindset omdat iemand ter plekke iets leert over zijn of haar aanpak. Dit stimuleert enorm om daar meer van te doen.

7.      Stimuleer het stellen van leerdoelen in plaats van prestatie-doelen.

Onderzoek door Gera Noordzij en Arjan van Dam toonde aan dat werkzoekenden die leerdoelen stelden in hun zoektocht naar werk significant meer kans maakten om werk te vinden dan zij die prestatiedoelen stelden. Bij leerdoelen kun je denken aan: ‘Ik wil leren om mezelf professioneel en ontspannen te presenteren’, of: ‘Ik wil leren hoe ik social media kan inzetten bij het vinden van een geschikte werkgever’. Bij prestatiedoelen kun je denken aan: ‘ik wil zo snel mogelijk een leuke baan vinden’

8.      Laat voorbeelden zien van mensen die ver gekomen zijn dankzij het maken van fouten

Enkele inspirerende voorbeelden zie je hier:

 

9.      Doe een beetje gek

Een van de leukste docenten die ik ooit heb gehad was een lerares Frans afkomstig uit Guadeloupe tijdens een zomercursus. Waarom ze zo leuk was? Ze was volkomen zichzelf, nam zichzelf niet al te serieus en deed altijd lekker gek. Ze maakte gekke tekeningen, deed danspasjes terwijl ze in het Frans zong en acteerde alsof ze een superheldin was… (ze zag er trouwens ook leuk uit, maar dat terzijde)

De groep werd een gezellig geheel en op de laatste dag speelden we – in het Frans – een toneelstuk voor haar en brachten liederen en raps ten gehore. Voor mij een prachtig voorbeeld van ‘breinvriendelijk lesgeven’. Zo bont als zij maak ik het niet, maar ook ik doe graag een beetje gek en mijn ervaring is dat ik daarmee iedereen impliciet toestemming geef om volkomen zichzelf te zijn.

10. Toon begrip voor mensen met een fixed-mindset

Realiseer je dat de groei-mindset geen heilige graal is.  We hebben ook mensen nodig met een fixed mindset en een extreme groei-mindset kan heel veel onrust geven en een gevoel van ‘nooit af’. Het laatste wat je wilt is dat iemand zich veroordeelt voelt vanwege zijn fixed mindset! Bovendien kan de angst om te falen zo groot zijn dat ‘doen wat je al kunt’ de meest veilige optie is.

Toon dus compassie als je iemand ontmoet met een sterke fixed mindset en realiseer je dat sommige mensen opgevoed zijn in een fixed omgeving. Wat in dergelijke gevallen kan helpen is stilstaan bij eerdere succesjes op het gebied van leren en samen onderzoeken wat toen goed gewerkt heeft. Dergelijke typische oplossingsgerichte vragen kunnen een sterke bijdrage leveren aan iemands zelfeffectiviteit of ‘geloof in eigen kunnen’.

Vond je dit een leuke blog? Please share!

Wil je ook handiger worden in het vergroten van de groeimindset van je leerlingen, trainees of coachees? Schrijf je dan snel in voor  de driedaagse Breinvriendelijk Trainen die binnenkort start óf doe de thuisstudievariant!

Voor 1 op 1 gesprekken zou je kunnen overwegen om je in 3 dagen te bekwamen in de fantastische methode Oplossingsgericht Coachen. Wie weet tot ziens!

 

 

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

Comments are closed.