Trainersinterview #2: Dagmar Vriends

Trainersinterview Dagmar Vriends

Wie is Dagmar Vriends? Dagmar Vriends is zelfstandig trainer en net als ik leerde zij ‘het vak’ in het reclasseringsveld. Zij geeft training in Motiverende gespreksvoering & omgaan met agressieve cliënten aan professionals, en ‘Teken je boodschap’ aan trainers en coaches. Onlangs ontwikkelde zij een online training waarmee zij coaches, trainers en adviseurs leert de…

Continue Reading →

Trainersinterview #1: Maarten Onderdelinden

Trainersinterview

Wie is Maarten? Maarten Onderdelinden is zelfstandig trainer, die net als ik het trainersvak leerde in het reclasseringsveld. Hij geeft trainingen In Motiverende gespreksvoering, Oplossingsgericht coachen en Mentaliserend coachen. Ook geeft hij voor het CBR trainingen aan mensen die zich hebben misdragen in het verkeer en hun rijbewijs kwijtraken als zij niet meedoen. Samen geven…

Continue Reading →

De deelnemer die geen oogcontact maakte…

Het gebeurde tijdens een training coachvaardigheden aan een groep docenten. De schoolleiding had bedacht dat ze binnenkort gepersonaliseerd moesten gaan lesgeven. Iedere leerling een behandeling op maat. Prima idee lijkt me, dus ik had er zin in. Ze kwamen vrij luidruchtig binnen. Sfeertje ‘ons kent ons’. Net een klas schoolkinderen eigenlijk. Waar je mee omgaat,…

Continue Reading →

Hoe zet jij mensen in de leerstand? 10 Groeimindset-vergroters!

Groei-mindset vergroten

Je hebt vast al eens gehoord van de fixed en de groeimindset? Zo niet, lees dan eerst deze blog, dan praat ik je snel bij. Veel professionals die kennis hebben genomen van deze boeiende theorie van Carol Dweck willen haar in de praktijk brengen en lopen dan tegen de volgende vragen aan: Hoe zorg ik…

Continue Reading →

De deelnemer die wilde vertrekken

Laatst mocht ik een groep auditoren op een groot ROC trainen in waarderende gespreksvoering. Kritisch publiek, natuurlijk. Docenten zijn al bovengemiddeld kritisch ten aanzien van onderwijs, maar als ze er dan ook nog voor kiezen om andere docenten te gaan auditen… dat zegt wel iets. Nu heb ik veel met onderwijs en kan ik ook…

Continue Reading →

Hoe visueel train jij?

breinvriendelijk visueel trainen

‘Schat, je was toch zo visueel ingesteld?’ Zo plaagt mijn vrouw me vaak als ik weer eens iets niet kan vinden in huis. En ze heeft een punt. Maar feitelijk is iederéén visueel ingesteld! Wist je al dat ons visuele zintuig meer brein-capaciteit gebruikt dan alle andere zintuigen bij elkaar? Dit plaatje maakt dat in…

Continue Reading →

Trainen als een goochelaar

Train als een goochelaar

Kijk jij ook graag naar moderne goochelaars, zoals Victor Mids, Rob en Emiel en Dynamo? Mijn kinderen en ik zijn er gek op! En die liefde bestaat al sinds mijn lagere schooltijd. Net als Victor stond ik als kind ook al voor de klas te goochelen. Ik opende bijvoorbeeld een banaan die al in plakjes…

Continue Reading →

10 manieren waarop je film kunt inzetten (met linkjes erbij)

filmfragmenten voor trainers

Je bent trainer en natuurlijk laat je dan weleens een filmpje zien. Ter lering of ter vermaeck. En de meeste groepen zijn er dol op: even wat anders, even onderuit. Maar wist je dat je filmfragmenten op talloze manieren in kunt zetten? In dit blog lees je 10 manieren en bij elke manier vind je een…

Continue Reading →

Wat is jouw Marshmallow?

Marshmallow-test

Wat is jouw Marshmallow? Dit is de centrale vraag in het nieuwe boek IK2 van Margriet Sitskoorn. Voor wie haar nog niet kent: zij is hoogleraar klinische neuropsychologie, veelgevraagd spreker en auteur van o.a. ‘Het maakbare brein’. Met haar vraag doelt zij op het beroemde experiment uit de jaren 60 waarbij kinderen een marshmallow kregen…

Continue Reading →

10 tips voor meer humor in je training!

Humorvolle bok

Moet je dat eigenlijk wel willen, meer humor in je training? Onlangs vond er een discussie plaats op LinkedIn over de vraag: Hoe gebruik jij humor in je trainingen? Er kwamen heel veel reacties, maar eentje sprong er uit. Chris Bos zei: “Ik doe nooit aan humor. Het leven is namelijk niet om te lachen…

Continue Reading →

Page 1 of 2